tisdag 7 november 2017

SLÄPP.



SLÄPP.

I söndag var jag ner till Tivsjön för att jaga med en av valparna i årets kull, tyvärr så regnade det på morgonen och tempen låg på minusgrader, Kelly lyckades resa en hare tidigt på morgonen, men haren tog väg omgående, vilket ledde till en snöplig dötapp. Gjorde en lite förflyttning och Kelly kom på ett slag som hon jobbade envetet med, och efter klockan tolv kom upptaget, hon drev ganska bra i dryga timmen men sedan tapp, regnade ganska mycket så vi beslöt att ge upp.


Nytt släpp på måndag, kort slagarbete och snabbt upptag på en nära nog vit hare som fick sig en riktig åktur, haren började nyttja en väg, där hans taktik gick ut på att springa vägen långt för att sedan trycka i diket, viket ledde till att Kelly kom nära haren vid vägtapper. När jag såg haren komma tillbaka och åter parkera i diket så beslöt jag att koppla för att inte riskera att hon tog haren eller gör illa sig vid ett häftigt påstick.


Här ses haren trycka i diket, jag gick fram till endast någon meter men haren låg kvar, ingen bra taktik om man har en stövare efter sig. Vi beslöt att koppla och släppa lite längre in efter vägen.



Hinner bara passera ett hygge och in i skogen så reser Kelly en ny hare, som jag först tror är en räv då den går i stora bukter. efter en timmas drev så går haren över ett berg och ut på en väg, sedan går drevet ner mot asfalten, bara att kasta sig i bilen för att försöka hinna ikapp Kelly.




Här går drevet över berget och ut på vägen. när jag kommit runt och ner efter vägen så möter jag en bil som jag stoppar, frågar ägaren om han mött någon räv efter vägen, nä svarar han men däremot så mötte jag en nästan vit hare.



Här är Kelly kopplad och avståndet till upptaget mäts upp, som synes 2,89 km, en del harar kan dra långt på ett drev, inte konstigt att jag trodde att det var en räv. nu vilar vi några dagar pga arbete, nästa släpp på söndag eller måndag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar