torsdag 20 mars 2014

Rävjakt.

Rävjakt.

Eftersom att vi fick nysnö så var jag sugen att prova en räv så här i elfte timmen. Det hade kommit mellan 10-20 cm nysnö så förutsättningarna fanns, men ganska glest med rävspår, efter flera timmars letande så tog hon ett spår som tycktes lukta lite mickel men det blev inget mer. Så när klockan närmade sig 12 så tyckte jag att det fick räcka och vi började dra oss mot bilen, Kelly tycktes följa något parallellt med vägen och kl 11,54 kom ett upptag cirka 20 meter från vägen.
Ett bra upptag och ett intensivt drev, eftersom att jag var så nära så gick jag av vägen för att kolla upptags platsen, och döm av min förvåning så var det räv. Legan går att se på denna bild, på den övre bilden så syns lospår som det fanns rikligt av i går. Tillbaka till räven som buktade hur fint som helst, hade kunnat satsat hatten på att det var hare. efter lite dryga 40 min kanondrev inom hörhåll fick räven nog och det bar iväg mot närmaste stup och där släppte Kelly, anade att räven kanske krupit in så begav jag mig dit för att peppa henne och se om vi kunde hitta grytet. När jag mött henne och började berömma och klättra upp efter berget så tog hon omtag och började driva igen när hon nådde toppen, kanon tänkte jag kanske det går att få tillbaka hennes rävintresse som faktiskt har funnits där ända från början. Uppe på berget var det rikligt med vinfällen efter den storm som vi hade i julas, men hon nötte vidare och efter ytterligare några hundra meter så blev det en knut på pejlen igen, nu kröp han nog in for det genom mitt huvud, eftersom att jag inte ville gå längre så avvaktade jag vidare utveckling och så efter ca 5 min så bar det iväg igen. Men det jag inte visste då var att räven hittat ett harspår som den följde en längre sträcka vilket då ledde till att Kelly bytte och tog sig an harslaget i stället. Då var klockan ca 13,00. Och drevet gick iväg ur hörhåll, ner det gått ett tag och jag upptäckt fadäsen så hade klockan rullat ett bra tag. Drevet kom till slut inom hörhåll igen och det blev koppling på drev kl 15,15.
Här är en bild på en koja som jag har stått vid många gånger och lyssnad på drev. Men det är säkert minst 15 år sedan jag var här sist och som man kan se så har taket börjar att rasa, Bakom kojan så är det en otroligt fin utsikt och det var nere under denna som jag lyckades koppla Kelly.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar