torsdag 21 november 2013

 
 

Bonuz.


Idag var det Bonuz tur att få komma till skogen, efter tre släpp utan upptag så börjar man ju på att få lite abstinens. Vi fick lite snö här i Ånge på tisdagen, å sedan har vi haft två relativt kalla nätter så man hade ju hoppas på ett harspår efter vägen men det blev inge av det. Men som vanligt så måste man ju fara och snoka av några väger fast man redan bestämt var man skulle släppa. Men till slut var vi framme, tänkte att vi skulle prova där vi hade slag onsdag förra veckan. Gick in från det håll där han slagade ut sist, efter en par sökturer så kom upptaget lika plötsligt som oväntat. Drevet gick mot den plats där vi hade gått in bara för att kasta och gå på långskjuts. 2km rakt fram å sedan ut på en väg, knappast hare for det igenom mitt huvud. Bara att söka sig mot löpan och börja syna av, Det som mötte mig ser ni på bilden, och nog var det en hare. Men varför skall det dra iväg så in åt hel..te, fortsatte förbi löpan och ned på vägen, då var Bonuz över 1km ifrån mig på vägen och på väg mot mig. Men nu skulle man i alla fall få se haren, men det blev ki haren hade redan passerat för att fortsätta vägen ytterligare 2 km. För att göra en lång tapp kort så hittade vi avhoppet efter ytterligare en stickare och då var vi tillbaka bara 500 meter från upptaget och 1,5 timmas tapp.

 
Här ser ni avhoppet, kan vara ganska lätt att missa men att Bonuz inte hittade den snabbare kan bero på att det kom två bilar i mellan. Men nu blev det i alla fall drev igen. Haren går nu en ganska normal bukt för att sedan komma ut på samma stickare och springa den i minst 600 meter, och vid det tillfället så får jag i alla fall se haren en gång och Bonuz har full koll. Men sedan bär det iväg igen på lång tur, nu kutade haren vägen i minst 4km och jag började fundera om inte Bonuz var ute och cyklade nu. När jag åter får in honom på pejlen så är han längst in på den sista vägen, och där har det naturligtvis och kört en bil så jag kan inte se något spår av haren, men efter ett tag så ser jag att han far av vägen och upp i ett berg då anar jag att han är nog tusan rätt ändå. Då tar jag mig tillbaka till stickaren före och står där och kollar in att drevet går rakt mot denna väg, hinner inte mer än tänka tanken så kommer haren efter vägen en snabb blick på pejlen och konstaterar att hunden är 1,5km in efter vägen när haren kommer. Som tur är så är jag obeväpnad denna dag precis som så många gånger tidigare i höst och det blir nog denna hares stora lycka för när han kommer mig så nära som 20 meter så hade man nog inte fått kutat längre om jag haft bössa med för en sådan här hare kan man klara sig utan. När jag har skällt ut honom efter noter så vänder han på klacken och springer tillbaka 150 meter för att sedan hoppa av där. Några minuter senare så kommer Bonuz i harens spår. Han kastar av och driver vidare.


När Bonuz driver ut på vägen igen är vi tillbaka på samma plats som vi gick in på morgonen och klockan visar 14,30 och vi fick upp klockan 9,40 så då känns det som läge att koppla. Om man skall summera dagen så tror jag inte Kelly hade klarat denna hare lika bra då hennes drevfart oftast brukar visa på det dubbla så här fick Bonuz rutin tala. I morgon är det besiktning av bilar sedan arbete Lördag och Söndag, på Måndag skall jag nog ner och jaga en dag med Thord och Cesar det ser jag fram emot.
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar